May 21, 2011

Tiz Zakiah berdebat dengan blogger? l Cara menegur perempuan.

Fuhhh ! Kontroversi bila debatan berlaku antara heroin Nur Kasih , Tiz Zakiah berdebat dengan Blogger. Korang boleh baca sendiri pada entry Solihin zubir.

Nur Kasih .


Pandangan aku , Niat blogger tu betul tapi cara tu salah . Cuba letak kita di tempat Tiz , Orang kita tak kenal kemudian tegur kita macam tu . Serius , sebagai perempuan aku tak boleh terima teguran di public seperti itu . Tambah lagi daripada lelaki kita tak kenal .


Jika aku perempuan nak tegur perempuan . 

Sebagai perempuan aku tahu hati perempuan tu macam mana , Nak tegur kawan perempuan mesti la tahu sedikit sebanyak latar belakang dia dan cara penerimaan dia nanti . Cuba bayangkan kau dibesarkan dalam famili yang sangat sosial tiba tiba ada seseorang tak dikenali tegur secara drastik kau tak patut buat ini dan ini. Tergamam ke tak ? . Ada kau nak terima / balas teguran tu secara elok ?

Tapi jika kau dibesarkan dalam keluarga alim dan kau tahu perbuatan kau salah , Kemudian ada orang tegur kau tak patut buat ini dan ini. Kau mungkin dan boleh terima sedikit sebanyak sebab latar belakang kau .


Jika aku lelaki nak tegur perempuan.


Tak mungkin aku jadi lelaki tapi 'kalau' la kan , Aku kena berkawan dulu dengan perempuan tu bagi dia rasa selesa dengan kita sebagai kawan . Kemudian  slow talk la.Tak perlu post kat facebook , Twitter dan buat entry bagai . Nanti ada pula cakap kalau tak tegur tak sedar plak kan...Memang kalau tak tegur , tak sedar tapi tegur la secara elok .


Entry ni bukan menunjukkan aku setuju  Tiz berpakaian sebegini atau sebegitu , Cuma aku nak tekankan pasal cara tegur . Tegur pada perempuan tak sama seperti anda tegur lelaki . Tapi perintah / hukum Allah tetap juga hukum dan wajib kita ikut . :)





Hai remy..ehem ehem..

14 comments:

Anonymous said...

kalau tiz bls elok2 die tak terase smpai mcm tu skali kot....pada aku lah....ermmm sorry kalau slh

Aunty P :) said...

ishh,,ishhh,isshhh
blogger tuh slh cara tegur org . pub;ic figure man . would be nice kalo tegur dalam prvte msg ke,emel ke .
fans dea riban kot. jg aib org la kan ? ye dak ?

Unknown said...

aku rasa
tiz is going nothig
just that guy yang slh cara tego

Faiz Tapit said...

twitter kan boleh anta msg cam inbox kt pesbuk...
die xtaw kot... pasni kompem die block sume blogger. hahaha

Unknown said...

mcm2

Unknown said...

Bab-bab sensitif nie, memang orang cepat terasa. Jadi sebelum tegur tu .. fikir2 kan dulu kesan baik buruknya. Memang tak dinafikan niat orang yg tegur tu baik. Tapi kita kena jaga jaga perasaan orang yang nak ditegur :D

anastasyea's latest post .. (GAMBAR) Tanah Runtuh Di Hulu Langat | 20 Anak Yatim Tertimbus Hidup-Hidup

Ujang9897 said...

bagi aku solihan tak salah..,dia just mention jer dkt tiz..dia ber twit dgn syed skali

tak di sangka tiz pergi balas..hehe..,

tp tiz balas dgn menggunakan mak solihin sbgai contoh..=)

tiz pergi balas tanya mak solihin pakai tudung bila..=)


silap tiz ialah kenapa dia cpt melatah padahal di twit..=)

dan ayat solihin pun tak maki dia.

tu pandangan aku la..=)

Ujang9897 said...

bagi aku solihan tak salah..,dia just mention jer dkt tiz..dia ber twit dgn syed skali

tak di sangka tiz pergi balas..hehe..,

tp tiz balas dgn menggunakan mak solihin sbgai contoh..=)

tiz pergi balas tanya mak solihin pakai tudung bila..=)


silap tiz ialah kenapa dia cpt melatah padahal di twit..=)

dan ayat solihin pun tak maki dia.

tu pandangan aku la..=)

Anonymous said...

setuju dgn ujang:)

Anonymous said...

haishhhhhhhhhhhhhhhhhh macam-macam

Muhamad Zaki Zafir said...

personally sy support solihin.he took the initiative utk tgur x mcm kita, so tgjwb dia dh lps.the rest is up to tiz nk terima atau tak.psl tgur public, betul ckp ujang. :)

Far8 budak baik said...

yap yap..aku pun sokong solihin..
sebab aku rapat ngan dy..
aku kenal dy..
hahahaha..
uwaaaaa...x pyh ar berbebat kn...
kita kwn blogger kene hepi2 selalu...
kurang kan kontroversi..tingkatkn prestasi hek3

Solihin Zubir said...

tak sangka.. sy yg menegur lagi teruk kena hentam drp pihak yg ditegur.. hehe..

jika kita punya perasaan malu bila diaibkan di khalayak ramai, kan bagus kalau kita juga ada perasaan malu dengan Allah.. kan..

nway, terima kasih.. =)

Unknown said...

tak nampak kat mana salah solihin bila dia menegur gitu..
bukan dia tegur guna bahasa yang kesat2..bukan guna bahasa kasar..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...