Aug 17, 2010

bila aku budak dan berpikir

Aku tilik punya tilik rasa rasa la otak aku lagi berkembang masa kecil dari besar nih.bukan apa rakan rakan,ni otak jadi lampi sangat taktaw la apa penyebabnya.nak kata makan semut,tak jugak.makan otak ikan lagi la tak.tapi aku kena takes time la kawan kawan kalau nak gelak tuh.ok tutup cerita!

Ni kawan kawan kan,masa aku budak budak dulu suka tengok dan pikir.contohnya

Kisah pertama:
Nak dekat raya,mak saudara dan kaum kerabat pun duk la berkumpul nak tidur.ramai ramai tidur kat ruang tamu rumah nenek sebab bilik tak cukup.rumah kampong bertiang sepoloh  la katakan.hehe.masa tu aku tak sekolah tadika pun lagi.tengah dalam gelap tuh aku Tanya la kat mak cik aku..
‘’mak cik,bakpe rasa pisang dan rambutan lain yek? ’’..dengan berkobar kobar aku menunggu jawaban.
‘’ciptaan Allah yu.dah takdir macam tuh’’.mak cik pun tarik selimut.



inilah rumah kampung tiang sepoloh yek adik adik..tak caye cuba kira tiang bawah rumah dan dalam rumah.


Lagi?

‘’ayah,bakpe lampu isyarat ni tukar kaler?siapa yang duk tekan tuh kasi nyala kaler lain?’’.
‘’komputer yang jaga suruh lampu tu nyala ke tak’’.jawab ayah aku sambil bawak kereta.almaklum la nak explain lebih lebih bukannya anak tercinta ini taw pun .aku hanya tahu computer je lagu mana.so segala soalan aku berkait elektronik,media segala bagai nih dia jawab ‘’komputer yang jaga’’.

Bila  aku dah masuk sekolah rendah .situasi dalam kereta lagi.
‘’ayah,bakpe lampu tiang tepi jalan ni menyala?banyak pulak tuh.siapa yang tekan suis dia?’’
Korang mesti dah tahu jawapan kan?..ayah aku jawab lagi ‘’komputer yang jaga’’


ini lampu jalan raya !


 ini pulak lampu merah orang indon panggil tapi kita warga malaysia sebut lampu isyarat.omputeh pulak traffic light.

Aku Tanya juga kenapa kening aku tak cantik macam kakak kakak aku?(cantik ker?)..haha.kenapa muka aku bulat macam bola padahal muka emak bujur,kening mak macam cukur,rambut mak pula lurus .kakak aku jawab masa mak mengandung aku,mak pergi salon dan buat curl rambut,sebab tu rambut aku tak selurus dorang.aku pun percaya la.macam ayah tak wujud jer.macam 100% genetic dari mak sebab mak yang mengandung.aku keluar pun dari perut mak.so kerja ayah apa?kerja ayah bekerja cari duit la.ala,macam dalam tb tuh.dari sebelum sekolah lagi


Bilamana orang Tanya ‘’mak mana?’’
Aku kena jawab ‘’mak memasak’’
Orang tu Tanya lagi ‘’ayah buat apa?’’
Aku kena jawab ‘’ayah pergi kerja’’.
Ini soalan dan jawapan common untuk budak budak .motifnya nak suruh kita bercakap jer.hampehhh!padahal kedua dua mak tercinta dan ayah tersayang pergi kerja.


Masa budak budak sebelom masuk sekolah rendah korang pikir tak dalam sebulan ada berapa hari?hah!yang ni la siang malam aku duk pikir dulu.
Budak comel:’’mak teh,sebulan ada berapa hari ar?kalau seminggu 7 hari kan.sebulan?hah!jawab!’’
Mak teh merangkap mak saudara yang jaga aku dari aku cuci mata sampai tutup mata:’’sebulan ni macam 1 bulan lengkap.’’
Maka,budak comel ni pun tengok la bulan.muka pun dah macam bulan.bulat!



To be continue yek rakan rakan…….

1 comment:

Anonymous said...

It is also possible Abercrombie and Fitch today to create your Abercrombie own custom polo shirts Abercrombie Sale wherein you can have your Cheap Abercrombie own logo embroidered Abercrombie outlet on the front of the shirt. abercrombie Jeans These custom polos are ideal for companies that are hosting an event of some kind. Abercrombie Pants They are also great to give away as promotional Abercrombie Tees items to company personnel for work well done. Clubs of all types take advantage of
Abercrombie Shorts custom polo shirts as do sports teams who wish to have all members Abercrombie Sweaters dressed the same when traveling together. Customized shirts are also great to use as staff clothing or uniforms for pubs, restaurants, hotels and a wide variety of other types of businesses.One of the most popular companies in business today that offers the custom polo shirts is LEADapparel. This online retailer offers custom embroidery services on orders of twelve or more shirts. The embroidery done is perfect and of the highest quality. Orders are processed quickly and shipped out within just a few days.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...