May 2, 2012

Promoter/tokey dan pelanggan.

Walau aku suka berniaga dan tak pernah berjaya, nak juga bebel cerita pasal penjual yang buat kita sebagai pelanggan tak jadi beli barangan mereka.


1. Kaki promoter sentiasa ikut bontot pelanggan.

Petang tadi dan sebelum sebelum ni aku ke beberapa kedai kasut nak tengok kasut dan pilih yang berkenan. Semuanya cantik termasuklah pekerja kedai yang SELALU IKUT BONTOT KAT BELAKANG. AKU PUSING,DIA PUSING. AKU PEGANG KASUT KEMUDIAN DIA BETULKAN KEDUDUKAN KASUT TU. AKU JALAN SELANGKAH,DIA SELANGKAH.

 "Hei budak, kau tahu aku rimas???".-kekadang terasa nak cakap macam ni kan.

Mungkin aku saja lah bakal pelangganya hari tu. Sekali tawaf kedai,terus blah.


2."Rupa kau cikai,kau jangan beragak masuk disini!!!"-Promoter barangan berjenama.

Promoter di butik butik berjenama seperti 'Gucci', 'Guess', ' MAC' dan macam macam lagi butik kecantikan terutamanya yang  bodynya solid (dalam bayangannya) berskrit dan mekapnya tebal. 

Mereka ini kebanyakkannya akan pandang kau dan bisik dalam hati "pehal ko datang sini, pehal,pehalll hah???". Pandang atas bawah atas bawah sebab kita yang datang ni pakai t-shirt dengan seluar slack lusuh atau baju kurung zaman darjah 5.





Masuk kejap . Sengih sengih. Terus blah. Tak merasa pakai alat mekap tahan lasak macam dalam tivi tunjuk kecuali bawa kawan high class (luarannya) dan kita berlakon konon juga high keless (takkuasa). Hewhewhew.



Dalam tivi tunjuk pakai barang mahal itu nampak sangat keles dan cantik. Perempuan memang terasa nak cuba. Bila mahu cuba dan jumpa promoter gaya begitu, terus cancel. Buat rugi je buat iklan mahal mahal kat tivi tapi pilih promoter cap ayam. Marah ni marah.*Tetiba kau!!*


3. Tokey muka bosan.


Kau tahu bila kita memang nak beli handhone kat kedai tu. Memang berkenan sangat sangat sampai masuk dalam mimpi tapi bila duk depan pandang pandang handphone nak dibeli depan tokey kedai yang muka macam halau lalat bila pandang kita, terus rasa nak blah kan.

Lagi menyampah bila tanya pasai handphone hendak dibeli, dia jawab acuh tak acuh. Sambil main games kat handphone.

*Muka bosan kalau hansome macam Aaron kwok pun tetap nampak BOSAN tahu*


Se'bosan' muka Shinbee, bosan lagi muka tuan kedai yang berlagak dalam jual barang. Macam kita kita ni tak mampu beli barang depa. Kan dah marah.

4. Terlalu berkira.

Boleh jadi kerana seposen penjual itu berkira membuatkan pelanggan dah tak nak datang datang kedainya. Boleh jadi kerana halalnya 'seposen' daripada peniaga tu membuatkan pelanggan rela datang biarpun jauh. Lihat, benda remeh pun boleh  buat orang senang hati/tawar hati untuk berurusan dalam jual beli ni.


Banyak lagi senario bila kita adalah pelanggan tawar hati untuk membeli disebabkan sifat tuan kedai/pekerja kedai itu sendiri. Yang baiknya pun ada buat kita rasa senang membeli dengan mereka.


1.Hormat pelanggan.

Bukan bermaksud  jumpa tunduk, bila pelanggan dan beli kemudian sujud. Bukan! bukan!. Cukup la cakap dengan mesra dan tak memaksa pelanggan. Kau tahu bila kau ikut bontot aku, nak keluarkan bunyi kasut  sendiri pun rasa macam seram sebab orang terlalu MEMERHATI kita. Apatah lagi terkentut kan.


2.Memahami pelanggan.

Kalau awal awal orang masuk kedai dah cakap 'nak tengok tengok je kak'. Maksudnya dia tak ada duit/tak berminat/saja window shooping dulu. Tak perlu terus cari saiz baju/kasut untuknya. Tak perlu juga kau ikut dia sampai dah takde beza bayang bayang kau dengan dia. Buat letih kau je senah.


3. Yang ke tiga aku tak tahu. Sambung lipat kain dulu. Chow lu brader!!! Eh kasar. Selamat tinggal, Terima kasih sudi membaca :)




7 comments:

Ayu said...

ym plg tk suke no.3 tu ha...tang buat muka tuh....duhhh...

ascil.punye.lah said...

hahhh update jugak akhirnya.
part yang salu ikut bontot tu rasa macam nak bagi kaki je.benci!

yaya_flanella said...

annoying gila kalau org ikut buntut aku dalam kedai. tapi ade jugak org suke kalau sales girl tu follow. macam jenis2 forever alone. -.-

aindzaya said...

paling annoying giler promoter yg ikut bontot blakang tu..cam la aku nak curik brg..haihh!

"Binatang pun pandai berkasih sayang. Manusia?".

Raden said...

no 2!! peehh..benci gila. aku da msuk kedai tokey hang bermakna aku mampu la!! ko tu keje kuli je kecoh. perlu ke tnjuk slip gaji yg aku yg hebat ni br leh msuk kdai tokey ko. (read: kedai tokey ko! bkn kedai ko gila)


hahahaha..apsal cam aku marah ko pulak. ko tak brdosa dlm hal ni

perjalanan pulang said...

salam

Efa Nur said...

paling xsuke promoter yg suke ikut bontot time nk usha brg..mmg blah terus leeww...selamat jalan...hahahaa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...