May 30, 2011

Nenek saya dan telefon bimbitnya

Hai kacak dan jelita...!!!

Al kisah cuti selepas SPM 3 atau 4 tahun lepas , saya temani nenek saya di rumahnya yang sedikit usang tapi besar dan kemas dari rumah saya . Boleh bayang ???

Jangan la terlalu tinggi bayangan tu kayaknya seperti ini.


Seperti biasa , saya tidur sampai ke petang .Opppsss!!!.Silap silap. Seperti biasa , saya tertidur petang . Celik mata je saya mencari nenek saya .Biasalah , cucu penyayang memang macam tu. Ehem ehem.

Nenek membebel seorang diri di ampaian. Saya didapur mencari makanan. Lapar sebab sebelum tu mimpi kena kejar serigala. Boleh gambarkan sendiri ?

"Alorhhh sian ngat tepon aku ni . Jatuh plop kena pasir . Kotor kotor !!!!". 

Nenek saya dengan gopohnya masukkan baju yang diangkat dari ampaian ke dalam bakul tepi dapur , Saya duduk disebelah pintu dapur pula tengok je sambil makan epal hijau . Muka masih lagi mamai . Apa yang bakal dilakukannya ?




Dia pergi basuh telefon bimbitnya sebab telefon jenama nokia itu jatuh menghempap pasir dan tanah. Baru saja dibeli bapak saudara saya sebulan lepas.

Saya lambat bertindak . Handphone tersebut lemas dek air paip dan sabun . Seminggu selepas itu ketika saya sedang menghabiskan nasi goreng buatan nenek saya , bapak saudara saya dengan muka frustnya berkata kepada nenek saya... 

"Telefon mok haritu dok leh pakai doh ? dokleh nok baiki doh ". Ini loghat Terengganu. Saya harap korang boleh translit sendiri.


**********


Semalam di pagi yang hening , nenek saya datang kepada saya.

"Yu, ganer nok telefon orang? ce ajor jap ."

Okay saya paham , bapak saudara saya belikan beliau telefon baru lagi. Agak up to date berbanding sebelum ni . Ada earphone, boleh dengar radio. Jangan dia call radio tuju lagu sudah lah. 

"Handphone yang keberapa tak tahu la saya."

Getus hati bersih saya. Sambil itu saya ajarkan beliau cara menggunakan telefon bimbit tersebut sehingga beliau pandai.


P/S: Rasa macam budak baik je bila guna 'saya'. Arghhhh..dah memang budak baik pun aku ni. Ye dak?




23 comments:

Anisa Hang Tuah said...

saya

hakhakhakk

Liyana Zahim said...

Nenek stylo!

Faizal Fredley said...

lain kali beli iphone or htc bru dia x basuh fon tu..haha

Yuyu Musa said...

nis:kah3....gedik.okeh aku takkan guna saya lagi.hahaha..

Yuyu Musa said...

liyana:macam cucunya kan...ngeh3...



ff:tak mampu woiiii

MaiRa QuEeN said...

hahaahhahaa...lawak2...

jemput dtg blog maira
http://ctqueen.blogspot.com/

Yuyu Musa said...

maira:hihihi...

ada cekodok x blog awak???nk pegi nih..ngeeeeeee

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

haha...cucu yang solehah..bagus2..

mysara said...

sgt lawak la nenek yuyu tu siap basuh lagi hp dye! :DD

Faiz Tapit said...

nah nenek, amek xperia

Pijahh' de-Arr said...

hahaa terbaiklahh..cucunya..hee~~

mia said...

hhahaa..comel nenek yuyu..tetiba rindu dgn 3310 bila baca entry ni..

saya syamimi said...

nenek lu rock la derr... kasik lemas terus henfon2 nye. ahahah

Yuyu Musa said...

@iqbal:taw xpe..keh3...

Yuyu Musa said...

@faiz:terima kasih cu...skali dengan topup taw..

Yuyu Musa said...

@mysara:hahahaha...nenek sy cantik..

Yuyu Musa said...

@pijaah:cucunya memang terbaik..:)


@mia:nenek yuyu comel seperti yuyu jugak..


@syamimi:nenek gua je rock,gua sentimentel derr....x rock rock rockkk

Naddia said...

cube bg nenek ipad...

Yuyu Musa said...

naddia:tak mampu weh..haha..

klo dia dapat rasanya wat cermin kot..ngeh3..nenek2

yaya_flanella said...

Aku suka style nenek kau yu. kimsalam. :)

Yuyu Musa said...

yaya:hihihi..nenek aku suke style ko.kimsalam.:)

bact. said...

betul la tu tindakan nenek
kotor mesti le kena basuh..
siap sabunkan..

tapi telefon tu tak payah la basuh nek oiii
hahahahahah

Yuyu Musa said...

@bact:hahahhaa....tu menunjukkan nenek aku tidak kotor orgnya..keh3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...