Aug 21, 2011

Baju raya oh baju raya

Setiap tahun akan ada baju raya patern sama dengan adik beradik perempuan termasuk emak. Tahun ni aku tak tahu la kenapa aku dipinggirkan. Dah tak jadi kembar 3,4,5 dah.


Sebelum puasa

"Mak ada beli baju sutera kat Yu tahun ni." Kata emak

"Tak payah la sutera sangat. Hik hik hik".  

Kemudian datang kakak.

"Tahun ni kakak pilih baju kurung cotton untuk Yu".

"Ikut kakak la. Yu pakai je". Dalam kepala otak dah terbayang 2 pasang baju raya.

*Gambar nak cium cium mak dan kakak*

Awal Puasa

"Kakak..baju raya Yu kaler apa? Nak pergi cari tudung ni"

"Kaler biru. Kain sutera Yu tu mak jahit untuk kakak sorang lagi." Sayup sayup je dengar suara dia dalam telefon.

"Takpela...lagipun Yu jarang pakai baju kurung.". Baik pulak aku menjawab. Pasrah je.



Pertengahan puasa

Bersama roomate.

"Yu...baju raya aku 3 pasang je"

"Apa?? 3 pasang??? Aku sepasang je". 

"Raya  sebelum ni aku ada limablas pasang la.."

Orang kata bulan puasa setan kena gari, maka hasad dengki serta nafsu jeles jela ada. Ia berfungsi dengan  baik. Aku jeles dengan roomate aku ada baju raya banyak pasang. Sebab aku dah tahu baju raya aku sepasang, maaka aku telepon emak.

"Mak...baju raya orang berapa pasang???"

"Sepasang je Yu..nanti balik kampung kita beli yang siap.."

"Bai." Terus letak telefon. Dengan harapan emak akan call aku balik. Tapi hampa. Baru aku tahu emak aku bukan macam boperen ala ala Seth Tan yang pujuk balik. Emak tu tetap emak. Eh?


Aku melangkah dan terus melangkah mengenangkan baju rayaku sepasang.....




25 comments:

Amirah Suhana said...

sedihnyaaaa. ok la tu.saya xbeli lagi baju.haha

cik misi said...

sama la sy pun sepsg jgk

syahiraaghani said...

alolo sian nye. pegi lah beli sendiri :)

ayu jazari said...

kite 2 pasang je..ngee~

penyisir rambut said...

sbb yuyu bkn nora elena...eh?

hamzah ian said...

alo lo lo lo...

Alya EsprĂ©zzo™ said...

ekekekkee..alololo ciann yuyu, tapeelaa baju raya yg thn lepas punya pun boleh pakai lagi kan? haha ngee tape2 nnti kalo mak suruh pilih memana baju, yuyu amekkk jeee seplohh pasang! hahahahahah ngee :D

Miscellaneous Smiles said...

sy mls nk tny..

nnti jwpn msti hmpa punya =(

wuwuwwuuuu

TuJuH BeLaS said...

alolo.. ciannya.. xper.. ok la tu ada gak spasang.. =)

Abg deryck said...

padan muka kau..eh!

Abg deryck said...

padan muka kau..ehh!!

ascil.punye.lah said...

baru cool namanya kalau baju raya sepasang

diana said...

akak punye pun sepasang je..
baju tahun lepas pun sekali je pakai..
kalau pakai tahun ni kompem orang tak perasan..
hehehhe

Cik Bambam said...

relax..bj raya akak pon sepasang.. :P

tp mcm nk beli lg 1..kekekek

myra yusreena said...

huhu..alolo siannye..kite ney lagi..stu pown xbli ag..hoho

O'gosh said...

ala..sepasang pun xpe..jangan membazir...

SyazwanSarawak said...

entah apa reaksi nak diberi

aLyA_syGS said...

sy pon sepasang sebab raya first je rase BERHARI RAYA...raya 2nd tak meriah sangat da.. (: chill lah

kutoOobambOo / ericoanaci said...

yg mana lebih penting...

Raden said...

aku da dewase tau..aku yg belikan mak aku bju raye. aku anak solehah

Wanz Mejuez said...

keh keh keh keh

Ain Atika Zailani said...

hahahhaha gila imagine kau,,,,sempoilah mak kau...pergghh!! untung lah ada baju raya..kite tak shopping lagi..huuuu

Syazwan Che Deraman said...

hehehe..
kesian.
pompuan selalu nak berpasang pasang.
kenapa ye?

Fatin Aliyya said...

takper, ur baju kurung tu bertuah taw sbb mst beri perhatian dkt dia je.:)

sabar k, raya haji karang buat yg baru tmbh koleksi.:)

yaya_flanella said...

sadis gila. baju raya aku mungkin tak sempat siap raya ni. aku rasa yg ni lagi sadis. :'(

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...