Dec 14, 2010

tips berblogging

sebelum lu bakal terasa nak muntah baca tips berblogging daripada guwa sendiri,guwa dengan rendah diri dan sememangnya rendah mahu kasi tips tak seberapa ini kepada blogger blogger baru seangkatan guwa.selama penglibatan serius selama 6 bulan dan tak serius selama setahun sebagai blogger,guwa nak kasi tips yang selama ini guwa belajar daripada blogger blogger hebat.
"cehhh yuyu.belog macam haram  gini, ada hati nak kasi tips kat orang lain".


pertama
ELAKKAN TARUK LAGU DAN KALAU BOLEH JANGAN LETAK  LAGU dalam belog.bukan akak jeles ke apa dik belog akak tiada lagu,tapi sebagai pengunjung,ramai antara mereka akan lepak kejap je kalau lagu dibelog adik abang tu membingitkan telinga mereka.ini belog ,bukannya restoran atau kelab kelab malam.kalau korang tengah berblogwalking kemudian buka 10 belog,kesemua ada lagu.tak ke rasa nak close kesemua blog tersebut sebelum baca entry mereka?


kedua
tak salah kalau orang follow kita dan kemudian kita follow balik.sebab dunia blog ,blogger saling bergantungan.saling membantu.ibarat orang datang berkunjung ke rumah kita sambil kasi mee goreng.apa salah kita berkunjung balik dengan kasi goreng pisang.tak salah juga kalau korang follow belog mereka dulu.tak rugi pun untuk klik follow.

ketiga
pentingnya chatbox kat side blog.ia untuk tinggalkan jejak tetamu yang datang.kalau korang masuk kemana mana blog,paling kurang kasi "salam,"."hai"."hoiiiii" pun okay sebagai tanda korang datang ke belog mereka.belog ibarat rumah.bagi la salam dulu,kemudian nak selongkar dapur selongkar la.keh keh keh...


keempat
JANGAN GUNA SHORT FORM dan PERKATAAN GEDIK  ditambah 'W" macam sayew rasyew saye lapow cgt,lgpown manyak kejew tak shiap lg".
ini akan peningkan pengunjung untuk memahami setiap baris ayat lu oolls taip.susah juga untuk up traffic blog sebab kebanyakan pengunjung adalah bukan blogger.mungkin mereka sedang mencari tentang "penyakit diabetes".key penyakit diabetes ada di blog lu tapi bila tengok ayat lu  penuh seperti ayat diatas walhal perihal diabetes memang terbaik dari lu.siap cerita pengalaman diri sendiri lagi walaupun sikit sebanyak lu tipu tetapi mereka tetap klik pangkah dihujung kanan screen sebab malas nak cuba memahami satu satu.


kelima
JANGAN LETAK WIDGET YANG SARAT.ini akan memberatkan blog korang dan lambat untuk loading.maka,belog yang cantik pun kalau berat sangat sampai tak boleh buka juga akan membuatkan pengunjung klik pangkah awal awal sebab malas menunggu.kah kah kah.


ke enam

ini kelemahan belog guwa.guwa akui.JANGAN GUNAKAN KATA KATA KESAT TERLAMPAU LAMPAU dan LAMPAU BANYAK GILA BABI MACAM CILAKA sambil meludah HAIK TUIH.guwa guna juga tapi terlampau banyak je.keh keh keh..


memperkenalkan blog baru kawan guwa.ZAINNE ZIKER .serius dia hot okeh.so apa lagi.follow la wahai gadis gadis .gay diharamkan okeh untuk follow okeh  .
*cekak pinggang gaya memaksa okeh.*

ps: "kakyu bergambar pakai topi macam orang gila".
adek i gewdik tue la chakap macam tue.ishh manew adew kan?i rasew i chantek mcm tuee kannn...





15 comments:

desperate mama said...

setuju... setuju... terutama, utk orang yg veteran macam akak ni, memang tak paham apew sukew dan yang sewaktu dgnnya... rasa macam diorang cakap dalam bahasa kod rahsia....

Encik MamaT said...

apew yang cow tulis ni hwah... :D

Yuyu said...

mama:tula mama,loghat bebeudak sekarang,kite pown x phm jugak..
haha..

Yuyu said...

en,mamat:guwa pown ta paham apew guwa tulish...kah kah kah

Unknown said...

aiihhhh..knew blajew bahsew baruew kew?
euuuuwww, tak kuasa i geng. bahasa itek pun tak lepas lagik.

Geng: ajag aku cara maki, blog aku sopan siut...

miephobia said...

saya follow blog awak, tapi awak tak follow blog saya pun.
macam mane nak saling bergantungan ?
hahahahah :D

Yuyu said...

noname:yu kenew la lajew bhase baruew barue lae jadie mude remajew mcm aii...

belog aku pon sopan jugak sioot...tuuuttttt...

Yuyu said...

miephobia:http://www.ahmed-deedat.co.za/frameset.asp

sori la tak perasan awak follow.kalau saya sedar dari dulu lagi saya follow awak.

miephobia said...

hahahaha. okay! :)

amirulez said...

lg satu, jgn letak welcoming notes kat blog.. xpasal2 orang tak baca dah tekan X

Yuyu said...

amirul:sokong2..widget yg xperlu baik x payah taruk sebab tmbah berat dan serabut..heehehe

Pojiepooh Abdullah said...

heheheh lawak la Yuyu nih..
ada baca link panas kat fb Pojie x?

Yuyu said...

blom2...nanti yuyu tengok..hik3

afifah said...

mmg stuju cgt2 dgn tips2 ni..yg gne bhasa2 comel tu menyyampah btol..dala xpham 1 hal..igt tgh ckp ngn bdk2 ke?? haiyaa~

(^Iman^) said...

Assalamualaikum..suke suke post nih!! Iman pun baru je wat blogger..hehe...ok..Iman jadi follower akak okeyh..tata!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...