Apr 8, 2011

Tips Mengambil Hati Bakal Mertua

tengah aku baring ngadap laptop yang agak suam suam kepanasannya,roomate aku termenung.aku tenung.

"awat ni babe?lu gelisah jer".dengan gaya prihatin aku soal.

"aku risau la mak aku banyak soal pasal pakwe aku.dia macam tak suka je.macam mana kalau dia betul betul tak suka???"

aku diam.aku dongak.aku tunduk.tarik nafas.kawan aku ni sekarang kalau diberi pakai kebaya dan suruh duduk bawah pokok pisang,tak ubah seperti video gelora nyanyi P.Ramlee dan saloma dah.

macam lagu gelora jiwa ni.takkan la aku nak suruh dia cari lelaki lain.maka....


"macam ni la kawan,wahai sahabatku(tambah sendiri)..mula mula kau kena tahu mak kau suka lelaki macam mana"

"mak aku pentingkan lelaki jaga solat,sederhana jer"

"kalau macam tu kau bawa la Remy(bukan nama sebenar) kerumah kau dan pastikan dia tak solat lagi.pastikan dalam poketnya ada tasbih.dalam kereta ada surah yassin.bila sampai je rumah kau,pastikan dia terkejar kejar nak solat walau masuk waktu solat satu setengah jam lagi."

Remy-bukan gambar sebenar
credit pic:mr google


"mak aku risau remy anak orang kaya,pergi kelilingi dunia tapi aku semenanjung  Malaysia pun boleh kira berapa biji (biji ni lebih kecil dari buah.maknanya kawan aku tu memang tak meluas la tempat dia pergi) tempat je aku pergi".jawab dia dalam tangisan.

aku dekatkan diri dengan kawan aku ni.rangkul bahu dia.

"kau ubah cara ketrampilan Remy dari sekarang juga.kalau dia pakai baju Bonia jer,apa kata kau tukar imej kepada baju dari HARI HARI?.sangat low profile tuh.".aku jawab tanpa berbekalkan modal nasihat yang kukuh.


"kalau lepas kahwin macam mana pula?".hah sudah! makin mendalam soalannya.sekali lagi aku diam.tunduk.

"tunggu kau kahwin dulu baru aku cakap boleh?..ngeh ngeh ngeh".



akhir kata,aku cuma boleh cakap.kalau jodoh tak kemana.mak bapak tak suka ,jiran tetangga benci,kucing memeow suruh pergi tu semua hanya cobaan jer.sampingan.ala,macam daki di celah kuku je,kalau Tuhan Izinkan,bersatu la jua.tiba tiba jiwang.grrrrr.




19 comments:

desperate mama said...

yuyu boleh ganti kak sri siantan..... hehehe

cik aufa faqihah said...

huhu

tips menarik :P

hehe

Faiz Tapit said...

kah3... bagus nasihat tu... Hari2...

MATAHARI said...

keh keh keh, lawak tol.

KasihPena said...

smgt jer cik KP bukak entry nih, mne la tau leh kawin awal! hehehe....

Firdaus Kasim said...

mmg lawak tapi ada manfaat yg tersirat.. hehe

aiman rashidd said...

hahaha lawak jugak :)

handsome benor tu . pakwe ke ? buat2 tak tahu jap :P

~C-K-K~ said...

wah.. terbaek la nasihat ni... pasni boleh minta nasihat la dlm blog ni kalu ada mslah makwe ne kan..?? hehe

Encik Psychopath said...

awek pun takde inikan bakal mak mertua.

Blogberry Emry said...

Salam kenalan Blogberry Emry™ dari Indonesia

LindaRahim said...

betul tu...kalau dah Allah tetapkan jodoh kita, x ke mana...pandai2 la amek hati org tua...x perlu ubah apa yg ada...cuma tambah apa yg x ada...perbetul apa yg x kena...

THE LEKAT LEKIT STORY said...

bab akhlak & solat ni jgn la berlakon dpn mak bapak/ bakal mertua.. jgn ajar pasangan kita menipu mcm tu nanti yg terima padahnya adalah kita. apa yg perlu cuba ubah kalau mampu..

yuyu lar said...

kak fiza:sri siantan tu sape?keh3


cik aufa:hehe..tips tipu je nih..


paiz:jom ke hari2..

matahari:keh3..

yuyu lar said...

kp:hehehe...sori2


firdaus:keh3..


aiman:tu pakwe kawan...


ckk:bleh3..hehe

yuyu lar said...

encik:same la..keh3


blogberry:salam kenal,sy dari malaysia


linda:yg terbaik dari -NYA

the lekat:sy x permainkan...ni semua gurau je..

||| PöJìé PööH ||| said...

baju dari HARI HARI katanya hahah

PojiePooh; Hanya Satu...

yuyu lar said...

pojie:baru kelessss...hehehehe

cik pulau said...

pheewiitt...
ehhmm.. bagus pun ada.. kelakar pun ada.
papepun..nice entry..^^,

yuyu lar said...

cik pulau:keh3..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...