Mar 28, 2011

PARAS RADIASI TERLAMPAU TINGGI DI FUKUSHIMA

Dalam bulan ni aku banyak cerita pasal Gempa bumi di myanmar 24 mac dan gempa bumi di Jepun 11 mac kan.berita berita ni aku tertarik sebab semuanya disekeliling kita,Malaysia.kena berhati hati dan bersedia sebab musibah tu datang bila bila masa je kan?


gambar nuklear reactor di Fukushima

Paras radiasi ini dikesan dalam air yang bocor dari sebuah reaktor di loji nuklear Fukushima dekat Timur laut Jepun.Paras radiasinya 10 juta kali lebih tinggi daripada biasa dalam air yang bocor di reaktor 2.wap putih kelihatan .paras radiasi didapati 1000 milisievert sejam,maka pekerja dipaksa keluar daripada loji tersebut kerana sabgat bahaya.

1 dos 1000 milisievert setahun adalah paras terendah tahu yang menyebabkan risiko kanser,loya,muntah muntah.kesan radiasi selanjutnya boleh boleh tengok kat sini.

korang boleh rujuk lagi pasal radiasi kat sini.


terimas trimasss kasehh sudi baca!!!




3 comments:

PeNgEmiS dUniA said...

rse2 kalau dh truk cmtu xdtg malaysia ke ye ?

desperate mama said...

kesian kat rakyat sendiri...

Khairil said...

Minta di jauhkanlah dari bala...amin...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...