Mar 16, 2011

kesan radiasi nuklear di Jepun selepas Tsunami/Tindakan kabinet Malaysia tentang pembinaan loji Kuasa nuklear



selepas tsunami berlaku,terjadinya beberapa letupan loji nuklear di jepun.Kesannya akan membawa kepada masalah kesihatan seperti keguguran rambut sementara,kerosakan pada sel sel saraf dan sel sel di saluran pencernaan.


lagi teruk apabila kehilangan darah putih terjadi dimana sel darah putih merupakan pertahanan utama tubunh terhadap jangkitan.selain itu,ia menyebabkan pengurangan platlet darah.maka,masalah pembekuan darah berlaku.kesan seterusnya akan mengakibatkan kanser darah iaitu leukemia,kanser paru paru,kanser tiroid,kanser payudara dan kanser pada organ lain .


setakat hari ini,kabinet Malaysia masih lagi belum putuskan mengenai loji kuasa nuklear yang ingin dibina.keputusannya adalah selepas Kabinet menilai kertas kerja yang diserahkan kepada Perbadanan Kuasa Nuklear Malaysia


oh oh!


kini heboh menyatakan jangan mandi hujan atau badan terkena hujan kerana akan menimbulkan kesan sampingan akibat letupan loji nuklear di Jepun.kalau korang mengalami muntah,loya,demam,kayap,silalah berjumpa doktor sebab simptom tersebut adalah kesan pertama radiasi.





17 comments:

nazirulhazwan~ said...

woi, like post sendiri.hehe
saye menetang pembinaan loji nuklear di malaysia. hehe

yuyu lar said...

naz:senang nak share...kau nampak je kan aku like...time aku tak like kau tak nmpk plak...hahahaha

saya juga menentang pembinaan loji nuklear di Msia...hehe!!

yuyu lar said...

naz:senang nak share...kau nampak je kan aku like...time aku tak like kau tak nmpk plak...hahahaha

saya juga menentang pembinaan loji nuklear di Msia...hehe!!

unieMARKS :) said...

mmg tak stuju laa kalau buat loji nuklear nih , . huuuu , tak buleh main hujan ;(

yuyu lar said...

unie:tp skrg berita ckp msia bkn pd kawasan yg sbb kan radiasi.so slamat tp hati2 la,.hehehhe

mia said...

setujuuuu...saya pon bantah..BANTAH..gile ke..karang keluar pulak auta yg dikatakan fakta..hadoiihhh

yuyu lar said...

mia:ye mia!!!bantah!!

Faiz Tapit said...

alah... skali skala rmbut gugur...
kah3

yuyu lar said...

faiz:hahahaha...lg pon gugur utk sementara waktu katanya...heheheh

hiro said...

angin paling bahaya sekarang..keh2

ZACK ENTRY said...

penularan angin menuju ke barat..harap2 tak sampai Malaysia tapi tak mustahil..=.=

yuyu lar said...

hiro:oh angin plak.aku ingt air jer...bahaya2

yuyu lar said...

ZE:1st time komen kat sini.thanks.heehe

harap2 la..angin lg bahaya dari air..

LinE PuTih LiNe HiTaM said...

baik.. ikut arahan....

yuyu lar said...

line:good2

kyo_9 said...

Malaysia cuak lebih jer.. Kedudukan ak dari Fukushima 500km jer, alhamdulillah masih selamat daripada kesan radiasi.. Malaysia yg beribu km dah cuak kaw2.. pelik btol masyarkat dunia kita skang.. -_-"

Ak sokong jer pembinaan reaktor nuklear di Malaysia dengan syarat tenaga pakar nukluer kita mencukupi..

yuyu lar said...

kyo_9:aku berminat nak tahu pasal kau kat sana...cite la cite la ...hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...